Po pierwsze: tytuł kłamie. Tekst powstał na potrzeby prelekcji, którą jutro będę prowadzić na Serialkonie w Krakowie, która faktycznie tak jest zatytułowana. Niestety, w trakcie jej pisania zdałam sobie sprawę, że nijak się nie zmieszczę w wyznaczonym czasie 45 minut. W efekcie sześć stron tekstu okazało się być stratą czasu, co spowodowało u mnie sporą frustrację: w głowie miałam plan prelekcji, taki fajny, wow, a tu nagle rzeczywistość mi stanęła na przeszkodzie. Po namyśle uznałam jednak, że tekst nadal mogę wykorzystać jako notkę na bloga, która wprowadzi pewien rys historyczny do problematyki LGBTQ w serialach fantastycznych. Właściwie nawet dobrze się stało, bo dzisiejszy wpis jest tak naprawdę jedną wielką dygresją obok głównego tematu i skupia się przede wszystkim na historii kina. Ale może kogoś zainteresuje. Zapraszam do lektury - a jutro pojawi się na blogu tekst właściwej prelekcji.
Wprowadzenie
Kilka uwag na początek. Po pierwsze: przez większość czasu do określenia gejów, lesbijek, biseksualistów (tak, oni istnieją!) czy „transów” będę używać dla wygody zbiorczego terminu „queer” w znaczeniu „nieheteronormatywny”. Nie jest to do końca prawidłowe, ale mnie ułatwi pisanie. Pozwoliłam sobie również na pewne nadużycia, np. Ivanowa została przez mnie zaklasyfikowana jako les; wszystko dla ciągłości wywodu. Po drugie: spora część prelekcji to historia kina. Już tłumaczę: obszernie tematyka queer w serialach pojawiła się dosyć późno, bo dopiero w latach 90-tych XX wieku, ale żeby zobaczyć, jak dokonała się ta rewolucja, musimy sięgnąć aż do lat 30-tych XX wieku – a wtedy telewizja w kształcie mniej więcej współczesnym nie istniała, a jej rolę rozrywkową w dużej mierze realizowały filmy kinowe. Opowiem więc trochę o tym, jak tematyka queer zeszła do podziemia w wyniku implementacji Kodeksu Haysa i jak wykorzystał to dla swojej twórczości Alfred Hitchcock. Potem przejdziemy do typowych ról, w których postaci nieheteronormatywne były obsadzane. Pokrótce omówię też fantastykę jako gatunek przed latami 60-tymi i po latach 60-tych, skupiając się przede wszystkim na roli feminizujących autorek Nowej Fali, czyli Ursuli LeGuin, Joannie Russ i Jamesie Tiptree Jr. tworzących pod wpływem rewolucji obyczajowej, która wtedy nastąpiła i jaki miało to efekt w serialach na przykładzie „Star Treka” Gene’a Rodenberry’ego i brytyjskiego serialu „Blake’s 7”. W trzeciej części przejdziemy wreszcie do przykładów z seriali z lat 90-tych, które pokrótce omówię; a zakończę temat podsumowując doroczne raporty GLAAD (czyli Gays and Lesbian Alliance Against Defamation) dotyczące reprezentacji osób queer w serialach telewizyjnych. O wielu popularnych serialach nie wspomnę: częściowo dlatego, że ich nie oglądam, a częściowo dlatego, że ich queerowi bohaterowie niewiele wnoszą do dyskursu.
Kodeks Haysa jako kamień milowy
W 1930 w efekcie skandali, w które zamieszane były gwiazdy Hollywood, stworzony został dokument o nazwie Kodeks Haysa. Na pewno o nim słyszeliście, może nawet go czytaliście, nie jest długi, a jest fascynującą lekturą z uwagi na nieco bełkotliwy język, który do tej pory ma się dobrze w ustach co poniektórych prawicowych polityków. Jego powołanie było przynajmniej częściowo próbą powrotu do „tradycyjnych” wartości takich jak rodzina, miłość, patriotyzm, spowodowanych Wielkim Kryzysem z roku 1929 – jest to naturalny mechanizm społeczny, który sprawia, że źródła problemów upatruje się dokładnie nie tam gdzie trzeba. Zamiast więc uznać, że powodem kłopotów jest krach na giełdzie, postanowiono zaatakować niemoralne filmy. Logiczne, prawda? Kodeks Haysa zabraniał pokazywania na ekranie m.in. zdrad małżeńskich, mieszanych rasowo par, idealizowania gangsterów, przeklinania, czy tańca (bo jak wiemy z „Doctora Who”, taniec to metafora seksu), by nie zachęcać widzów do grzechu.
Kilka uwag na początek. Po pierwsze: przez większość czasu do określenia gejów, lesbijek, biseksualistów (tak, oni istnieją!) czy „transów” będę używać dla wygody zbiorczego terminu „queer” w znaczeniu „nieheteronormatywny”. Nie jest to do końca prawidłowe, ale mnie ułatwi pisanie. Pozwoliłam sobie również na pewne nadużycia, np. Ivanowa została przez mnie zaklasyfikowana jako les; wszystko dla ciągłości wywodu. Po drugie: spora część prelekcji to historia kina. Już tłumaczę: obszernie tematyka queer w serialach pojawiła się dosyć późno, bo dopiero w latach 90-tych XX wieku, ale żeby zobaczyć, jak dokonała się ta rewolucja, musimy sięgnąć aż do lat 30-tych XX wieku – a wtedy telewizja w kształcie mniej więcej współczesnym nie istniała, a jej rolę rozrywkową w dużej mierze realizowały filmy kinowe. Opowiem więc trochę o tym, jak tematyka queer zeszła do podziemia w wyniku implementacji Kodeksu Haysa i jak wykorzystał to dla swojej twórczości Alfred Hitchcock. Potem przejdziemy do typowych ról, w których postaci nieheteronormatywne były obsadzane. Pokrótce omówię też fantastykę jako gatunek przed latami 60-tymi i po latach 60-tych, skupiając się przede wszystkim na roli feminizujących autorek Nowej Fali, czyli Ursuli LeGuin, Joannie Russ i Jamesie Tiptree Jr. tworzących pod wpływem rewolucji obyczajowej, która wtedy nastąpiła i jaki miało to efekt w serialach na przykładzie „Star Treka” Gene’a Rodenberry’ego i brytyjskiego serialu „Blake’s 7”. W trzeciej części przejdziemy wreszcie do przykładów z seriali z lat 90-tych, które pokrótce omówię; a zakończę temat podsumowując doroczne raporty GLAAD (czyli Gays and Lesbian Alliance Against Defamation) dotyczące reprezentacji osób queer w serialach telewizyjnych. O wielu popularnych serialach nie wspomnę: częściowo dlatego, że ich nie oglądam, a częściowo dlatego, że ich queerowi bohaterowie niewiele wnoszą do dyskursu.
Kodeks Haysa jako kamień milowy
W 1930 w efekcie skandali, w które zamieszane były gwiazdy Hollywood, stworzony został dokument o nazwie Kodeks Haysa. Na pewno o nim słyszeliście, może nawet go czytaliście, nie jest długi, a jest fascynującą lekturą z uwagi na nieco bełkotliwy język, który do tej pory ma się dobrze w ustach co poniektórych prawicowych polityków. Jego powołanie było przynajmniej częściowo próbą powrotu do „tradycyjnych” wartości takich jak rodzina, miłość, patriotyzm, spowodowanych Wielkim Kryzysem z roku 1929 – jest to naturalny mechanizm społeczny, który sprawia, że źródła problemów upatruje się dokładnie nie tam gdzie trzeba. Zamiast więc uznać, że powodem kłopotów jest krach na giełdzie, postanowiono zaatakować niemoralne filmy. Logiczne, prawda? Kodeks Haysa zabraniał pokazywania na ekranie m.in. zdrad małżeńskich, mieszanych rasowo par, idealizowania gangsterów, przeklinania, czy tańca (bo jak wiemy z „Doctora Who”, taniec to metafora seksu), by nie zachęcać widzów do grzechu.
Marlene Dietrich |
Nie znaczy to oczywiście, że przed Kodeksem Haysa queers w kinie mieli się jak pączki w maśle, bo to nieprawda. Powstawały z nimi filmy, ale ich wizerunek na ekranie był bardzo sztampowy. Wszyscy geje mówili wysokimi głosami, byli bardzo sfeminizowani; lesbijki to były potężne, męskie z urody kobiety w typie enerdowskich pływaczek. Eksploatowano najgorsze stereotypy. W dodatku queers byli relegowani do roli postaci charakterystycznych. Spory skandal wywołała otwarcie (jak na tamte czasy) biseksualna Marlene Dietrich pojawiając się na premierze filmu w 1932 roku ubrana we frak, z laseczką i w cylindrze. Hays dostał takiej piany, że w 1933 zabronił pojawiania się gejów na ekranie.
Evil gays
Efekty Kodeksu Haysa były więc dla queers katastrofalne, ale kwestią czasu było pojawienie się może nie tyle rozwiązania, co obejścia problemu. Gejów na ekranie nie wolno było pokazywać, ale przecież można było wykorzystać pewne powszechnie kojarzone gesty czy zachowania, by coś zasugerować. Celował w tym przede Alfred Hitchcock, który bardzo często do ról w swoich filmach zatrudniał aktorów-gejów (będących w szafie, ale plotki w Hollywood zawsze były powszechne), by osiągnąć na ekranie specyficzny efekt zmanieryzowania.
Rezultatem tego procederu było to, że na wiele, wiele lat queers zostali relegowani do roli tych złych. Przykłady? Proszę bardzo: Joel Cairo z „Sokoła maltańskiego” (1941), Norman Bates z „Psychozy” (1960), baron Vladimir Harkonnen z „Diuny” (1984), Buffalo Bill z „Milczenia owiec” (1991), Catherine Tramell z „Nagiego instynktu” (1992), książę Edward z „Walecznego serca” (1995), Tom Ripley z „Utalentowanego pana Ripleya” (1999) czy Raoul Silva z „Skyfall” (2012) – przy czym Raoul Silva dosyć wyraźnie pokazuje, że rewolucja już się dokonała/dokonuje się, bo „źli queers” byli zazwyczaj wprowadzani jako fabularny punkt ciężkości wobec machismo głównego bohatera (Humphrey Bogart w „Sokole maltańskim” czy Mel Gibson w „Braveheart”), by ten mógł się słusznie oburzyć na ich styl bycia i poczuć się moralnie wywyższonym, a ile pamiętacie, w filmie James Bond sugeruje, że jemu też nieobce są stosunki męsko-męskie.
Baron Harkonnen |
Kodeks Haysa został obalony oficjalnie w połowie lat 50-tych i zastąpiony używanym do dziś systemem oznaczeń od G do NC-17, ale dopiero w latach 60-tych dokonała się rewolucja obyczajowa, która znalazła swoje odzwierciedlenie na ekranie. W jej efekcie queers przestali być źli, a zaczęli być smutni z tendencjami samobójczymi – przynajmniej na ekranach kinowych. W latach 80-tych i 90-tych głównym problemem była epidemia AIDS („Filadelfia” z 1993 czy z tego samego roku znakomita sztuka „Anioły w Ameryce”, zekranizowana w 2003), ale właściwie queers zostali „oswojeni” w kinematografii, czego przykładem może być film „Cztery wesela i pogrzeb” z 1994 roku.
Tak krótko??? Taki tekst to mogę czytać w nieskończoność.
OdpowiedzUsuńJutro będzie część druga, nieco dłuższa.
OdpowiedzUsuń"That said, f**k the previous two, give us two more…" - yep, mam tak samo jak on.
OdpowiedzUsuńZgadzam się, zdecydowanie za krótki tekst.
OdpowiedzUsuńBardzo się cieszę, że zamieszczasz, bo na Serialkonie będę dopiero koło 17, Ty występujesz wcześniej:)
OdpowiedzUsuńJuż jest druga część.
OdpowiedzUsuńDruga część też już jest.
OdpowiedzUsuńNie pamiętam zupełnie, przepraszam.
OdpowiedzUsuńOwszem, był, zdecydowanie; fantazjował sobie o młodym niewolniku o pięknych oczach; tenże który go zabić - miał igłę w udzie, w miejscu, gdzie baron pewnie by położył rękę. Ogólnie na moje oko - baron H. był gejem (do queer znaczy wg definicji pprzyjętej przez Rusty się zaliczał), raczej efebofilem, i dość skrajnym sadystą.
OdpowiedzUsuńNie jestem pewien, czy przykład "Walecznego serca" pasuje. Rzeczywiście homoseksualizm Edwarda II jest w filmie podkreślany, ale głównym złym w filmie jest jednak heteroseksualny Edward I.
OdpowiedzUsuńGimme more, zakrzyknęła i pognała do drugiej części.
OdpowiedzUsuńLecę w te pędy czytać drugą część :)
OdpowiedzUsuńTrzeciej nie będzie.
OdpowiedzUsuńLec, leć, ale ona jest słabsza niż ta.
OdpowiedzUsuńTo samo powiedział mi mąż. Pozwoliłam sobie jednak przykład zostawić.
OdpowiedzUsuńBardzo dobry tekst! A najbardziej cieszę się, że miałam okazję Cię posłuchać na żywo, jak miło słuchać ludzi, którzy tak pięknie opowiadają. Kto nie był itd.
OdpowiedzUsuńTemat był dobry, to i fajnie się opowiadało. Dzięki za opinię, bardzo dawno nie prowadziłam prelekcji i potrzebuję feedbacku.
OdpowiedzUsuńW piątym tomie Królów Przeklętych, czyli "Wilczycy z Francji", często podkreślano, iż słabe rządy Edwarda II wynikały z jego upodobań (np. jego faworyci bardzo często byli używani do manipulacji królem przez można powiedzieć wrogów Izabelli). Choć serialu na podstawie tych książek nie widziałam ;).
OdpowiedzUsuńTo akurat film, 'Waleczne serce'. Do pierwszej części prelekcji bardzo trudno było znaleźć przykłady seriale i musiał się posiłkowac filmowymi. Dziękuję za uwagę, nie znam tej książki.
OdpowiedzUsuńGeneralnie chodziło mi o poparcie Twojej tezy ;).
OdpowiedzUsuń